5/10/09

Sköna Maj välkommen...


Jomenvisst.
Jag blir kvar en stund till i Tokyo.
Jag kommer att jobba i Tokyo fram till i slutet av September med avbrott för semester i Sverige i Augusti med Chie. För första gången ska hon få uppleva Sverige, Stockholm, norrland och den svenska sommaren. Det innebär troligen en mindre kulturchock då hon får närkontakt med stojjet i Stockholm, ödesstämningen i norr, kyliga sommarkvällar och norrländska myggor! Men hon är förvaranad via youtube och skräckhistorier från undertecknad så blir det nog inga problem.
Det ska bli kul. Hoppas det går att pussla ihop så att man kan träffa så många som möjligt under den tiden.
I och med att jag får stanna så jag får möjlighet att uppleva sommaren i Tokyo. Den verkar fantastisk... Beskrivs i det närmaste som en regnperiod eftersom fuktig luft drar in från Stilla havet och roterar över Japan i Juni, Juli. Enligt uppgift ska det i princip regna varje dag. Något att se fram emot! '
Maj och September beskrivs som de bästa månaderna med torrare väder och värme. I veckan regnade det dock 3 dagar i sträck så antingen blir det mycket blött om en månad eller så har regnperioden tjuvstartat i år!!

Annars grönskar det här och idag har det varit riktigt varmt! Bilderna är ifrån Ueno-park i helgen.




Förra helgen hälsade jag på svärmor i Makuhari (Chiba). Eftersom hon inte kan engelska och min japanska har vissa begränsningar så är vi i rätt stort behov av tolk (Chie). Men Satoko (svärmor, då) är, tack och lov, inte så "japansk" utan mycket öppen och framåt så det fungerar riktigt bra!

Min bild av japaner som omständiga och mycket för traditioner och krångliga seder har förändrats väsentligt sedan jag träffade Chie och hennes familj.
Här finns det ingen högtravande klädkod eller krav på presenter procedurer utan det har inte varit krångligare än i Sverige. Kanske ändrar det sig, man får väl se.
Sedan drog vi en sväng till ett IKEA i Funabachi! Ungefär som ett IKEA hemma i Sverige fast priserna är satta i Yen. Har inte roat mig med att jämföra mot de svenska priserna dock...
Blått och gult.

Alla prylar har svenska namn och i kafeterian kan man käka köttbullar med potatis och lingonsylt som faktiskt smakade riktigt bra. Man kan också få princesstårta med lingonsylt till -lite oväntad kombination, kanske...


Utbudet av möbler verkar mycket likt det man hittar i Sverige. Det skulle kunna vara lite olika eftersom jag har för mig att IKEA alltid har lokala leverantörer (här får någon rätta mig om jag har fel)


Begreppet Fika har tydligen lanserats i Japan.

En vagn kommer lastad...
För övrigt flyttade jag förra helgen till en annan lägenhet i "grann-huset". Den ligger betydligt högre upp så utsikten blev ett lyft (hö hö..).
Tokyo Tower syns väl från balkongen och även Rainbow bridge så det är ett nöja att suga i sig morgonkaffet -även om det regnar!


Nepp! Klockan börjar närma sig 2 PM så det är allt bra dags att knyta sig! Hör gärna av er! Alltid kul att få veta läget på hemmaplan.
Tack och hej, leverpastej!

1 comment:

Anonymous said...

Sover du alltid kl 14.00? Jag har väl tyckt att det har hörts snarkningar i tid o otid bortifrån hörnet....

Reijo